Ve chvíli, kdy potřebujete kompenzační pomůcku, by měly vaše kroky nejdříve zamířit do zdravotní pojišťovny. Informujte se, zda a případně jakou částkou pojišťovna na danou pomůcku přispívá. Až poté co zjistíte situaci v pojišťovně, se můžete případně obrátit na krajskou pobočku (resp. kontaktní místo úřadu práce), sponzory či nadace. Zdravotní pojišťovna by měla být na prvním místě z toho důvodu, že získání financí jiným způsobem je často podmíněno právě tím, že pojišťovna na danou pomůcku nepřispívá či hradí pouze její část.
Úhrada pomůcky zdravotní pojišťovnou
Každá zdravotní pojišťovna má svůj číselník, ve kterém jsou vyjmenovány pod jednotlivými kódy pomůcky, které pojišťovna hradí plně nebo částečně. Číselníky se však často mění, jsou do nich přidávány nové pomůcky, popř. dochází ke změně údajů u jednotlivých pomůcek nebo jejich vyřazení z číselníku.
Výběr pomůcky je na vás, doporučujeme oslovit více dodavatelů a zvážit co nejvíce možností. Dodavatelé u některých pomůcek (např. invalidních vozíků) nabízejí i předvedení v prostředí, kde se bude používat. Pamatujte na to, že pomůcka by vám měla sloužit i několik let, je tedy skutečně třeba vybrat pomůcku tak, aby co nejlépe vyhovovala vašemu zdravotnímu stavu. Příslušnému lékaři pak předložíte kód vybrané pomůcky (kód vám sdělí buď přímo prodejce pomůcky, nebo bývá uveden v internetovém katalogu firmy) a lékař vystaví poukaz, který pak ještě schvaluje revizní lékař zdravotní pojišťovny. Pokud revizní lékař pomůcku schválí, uhradí její pořízení zdravotní pojišťovna.
V případě, že revizní lékař pomůcku neschválí, máte možnost prostřednictvím lékaře, který vám pomůcku předepsal, podat odvolání proti tomuto rozhodnutí. Odvolání se podává k rukám ředitele odboru zdravotní péče regionální pobočky vaší zdravotní pojišťovny.
Zdravotní pojišťovny v ČR
Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky – VZP ČR (kód 111)
Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky – VoZP ČR (kód 201)
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna – ČPZP (kód 205)
Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví – OZP (kód 207)
Zaměstnanecká pojišťovna Škoda – ZPŠ (kód 209)
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky – ZP MV ČR (kód 211)
Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna – RBP (kód 213)
Základní úhrady prostředků zdravotnické techniky zdravotními pojišťovnami
Vzhledem k tomu, že primární skupinou, které Liga vozíčkářů nabízí své služby, jsou osoby s tělesným postižením, obsahuje níže uvedený orientační přehled prostředků zdravotnické techniky, které hradí zdravotní pojišťovna dle přílohy č. 3, zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, pomůcky určené pro osoby s poruchou mobility. Sazebníky jednotlivých zdravotních pojišťoven jsou mnohem podrobnější, vždy se tedy musíte informovat přímo u své pojišťovny o podmínkách úhrady dané pomůcky.
ÚHRADY ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ PRO OSOBY S PORUCHOU MOBILITY (PDF)
Některé pomůcky může předepsat váš praktický lékař, některé však pouze lékař odborný; pokud si nejste jisti, který lékař vám konkrétní pomůcku má předepsat, obraťte se na svého praktického lékaře. Informace o limitu úhrady zdravotní pojišťovny u jednotlivých pomůcek a o lékaři, který vám danou pomůcku může předepsat, vám mohou poskytnout i pracovníci Poradny pro život s postižením Ligy vozíčkářů.
V případě, že žádáte o nějakou pomůcku opakovaně a máte ji pouze zapůjčenu v režimu cirkulace, ale chcete si nechat i původní pomůcku (nebo např. žádáte o elektrický vozík a chtěli byste si nechat dosud používaný mechanický vozík), je třeba požádat zdravotní pojišťovnu o vyřazení původní pomůcky; technický stav pomůcky zhodnotí servisní technik pojišťovny a poté může být pomůcka vyřazena z majetku pojišťovny a vy si ji můžete nechat.
V případě změny zdravotní pojišťovny je třeba obě zdravotní pojišťovny (původní i novou) informovat o plánované změně a o tom, jaké pomůcky máte od původní pojišťovny zapůjčeny; pojišťovny si pomůcky mezi sebou vypořádají (tzn. původní pojišťovna pomůcky vyřadí ze svého majetku a převede je vaší nové pojišťovně). Změna zdravotní pojišťovny probíhá vždy k 1. lednu daného kalendářního roku a je možné o ni požádat nejpozději 6 měsíců předem (pokud tedy chcete změnit zdravotní pojišťovnu od 1. 1. 2023, je třeba o změnu požádat nejpozději 30. 6. 2022; zdravotní pojišťovny tak budou mít dostatek času na vypořádání pomůcek, které máte zapůjčeny).
V případě úmrtí osoby, které byla pomůcka (mechanický nebo elektrický vozík, polohovací postel, chodítko atd.) zapůjčena, doporučujeme kontaktovat zdravotní pojišťovnu a domluvit se na podmínkách vrácení pomůcky – vyzvednutí pomůcky u vás doma (může být zpoplatněno), předání pomůcky na pobočce pojišťovny atd.
Příspěvek na zvláštní pomůcku
Na základě zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, mohou krajské pobočky (resp. kontaktní místa) úřadu práce poskytnout postiženým občanům příspěvek na pomůcku, která jim umožní sebeobsluhu nebo samostatný pohyb, popř. na pomůcku nutnou k přípravě a realizaci pracovního uplatnění. Podmínkou přiznání příspěvku je, že pomůcku nehradí ani nepůjčuje příslušná zdravotní pojišťovna. Výčet pomůcek, na něž se příspěvek poskytuje, tvoří přílohu vyhlášky č. 388/2011 Sb., o provedení zákona o dávkách pro zdravotně postižené. Bližší informace k tomuto příspěvku naleznete v kapitole „Potřebuji pomoci s financováním pomůcek (Příspěvek na zvláštní pomůcku)“; tato kapitola obsahuje i výčet pomůcek, na které lze příspěvek žádat.
Nadace
V případě, že vám i po vyčerpání možností příspěvků od úřadu práce a zdravotní pojišťovny stále chybí peníze na pomůcku, případně konkrétní pomůcku pojišťovna nehradí a ani úřad práce na ni nepřispívá, zkuste se obrátit s žádostí na některou z nadací. Žádost o nadační příspěvek by měla obsahovat vaše základní údaje, stručný popis vaší životní situace, zdravotního stavu, na co příspěvek žádáte a co vám případný nadační příspěvek pomůže ve vašem životě vyřešit či zlepšit.
VZOR PRŮVODNÍHO DOPISU K ŽÁDOSTI O NADAČNÍ PŘÍSPĚVEK (doc)
Některé z nadací mají vlastní formulář žádosti (buď online formulář nebo formuláře ke stažení a vyplnění), některé mají uvedeny pouze náležitosti žádosti a seznam příloh. Obecně je třeba uvést v žádosti, na co konkrétně žádáte příspěvek a svoji žádost zdůvodnit. Struktura výše uvedeného vzorového dopisu je pouze orientační, části dopisu lze samozřejmě vynechat, nebo je případně vypsat do příslušných kolonek ve formuláři žádosti konkrétní nadace.
Doporučujeme si předem ověřit, co konkrétně k žádosti přiložit (cenová kalkulace, aktuální lékařská zpráva, prohlášení o příjmech atp.). Dále doporučujeme si také ověřit, zda nadace přispívá před nákupem pomůcky (na základě předběžné faktury) nebo až po nákupu (na základě uhrazené faktury); nicméně nadace většinou přispívají před pořízením pomůcky.
Nadace přispívají na různé účely, v kontaktech (viz odkaz) je u každé nadace uvedeno, na co přispívá; uvádíme nejčastější oblasti podpory (pořízení a oprava kompenzační pomůcky, příslušenství ke kompenzační pomůcce, pořízení, oprava a úprava motorového vozidla, osobní asistence, bezbariérové úpravy bydlení a rehabilitace).
Sponzoři
Jestliže neuspějete u nadací nebo vám i po poskytnutí příspěvku od nadace stále chybí finance na úhradu celé ceny pomůcky, můžete zkusit hledat sponzora mezi podnikateli a firmami (např. těmi, kde jste sami dříve pracovali), případně mezi vašimi příbuznými či známými.
Hodnotu sponzorského daru (resp. bezúplatného plnění) lze dle zákona č. 586/1992, o daních z příjmů, § 15 a § 20, odst. 8, odečíst ze základu daně z příjmu (popř. od základu daně sníženého dle § 34) v případě, že je dar poskytnut fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky, které jsou poživateli invalidního důchodu nebo byly poživateli invalidního důchodu ke dni přiznání starobního důchodu nebo jsou nezletilými dětmi závislými na péči jiné osoby (tzn. nezletilým dětem, které pobírají příspěvek na péči).
Dar může být poskytnut
- na zdravotnické prostředky nejvýše do částky nehrazené zdravotními pojišťovnami,
- na rehabilitační a kompenzační pomůcky podle zákona upravujícího poskytování dávek osobám se zdravotním postižením nejvýše do částky nehrazené příspěvkem ze státního rozpočtu
- na majetek usnadňující těmto osobám vzdělání a zařazení do zaměstnání.
Minimální hodnota daru, kterou lze odečíst od základu daně dle § 15, činí 2 % ze základu daně anebo alespoň 1000 Kč. Minimální hodnota daru, kterou lze od základu daně sníženého podle § 34 odečíst dle § 20, činí 2000 Kč.
Pokud si váš případný sponzor nebude vědět rady s odpočtem hodnoty daru ze základu daně z příjmů, doporučujeme problematiku konzultovat na finančním úřadě.
Můžete se obrátit i na nadace (např. Nadace Charty 77 – Konto bariéry), které mají na převádění darů vypracovaný systém. Obdarovaný napíše žádost o převedení daru, kde uvede dárce, jeho identifikační údaje, darovanou částku a účel daru. Nadace obdarovanému zřídí účet a na ten jsou převedeny peníze od dárce, z peněz je pak proplacena faktura např. za pomůcku. Nadace následně vystaví dárci potvrzení pro daňové účely.