Správná volba pomůcky je velmi důležitá, protože pokud by vám nevyhovovala, může značně znepříjemnit každodenní život a také negativně ovlivnit váš zdravotní stav. Dalším důvodem je i to, že nárok na pomůcku můžete uplatnit opakovaně až za několik let; doba je různá podle typu pomůcky. Z těchto důvodů je důležitý pečlivý výběr, protože pokud si např. zvolíte mechanický vozík, který po čase přestane vyhovovat, další vám zdravotní pojišťovna uhradí nejdříve po 5 letech. Pouze v závažných případech, kdy lékař potvrdí, že došlo ke změně zdravotního stavu a současná pomůcka poškozuje vaše zdraví, může pojišťovna přistoupit na výměnu pomůcky před uplynutím stanovené lhůty.
Na co si dát pozor při výběru pomůcky:
- Parametry pomůcky (zda vyhovuje vzhledem k vašemu zdravotnímu stavu a prostředí, ve kterém bude používána)
- Příslušenství (zda a jaké příslušenství budete potřebovat)
- Úhrada (zda a do jaké výše je pomůcka a její příslušenství hrazena z veřejného zdravotního pojištění či z příspěvku od úřadu práce)
Doporučujeme oslovit více dodavatelských firem, zvážit jejich nabídky a pomůcky si pokud možno předem osobně vyzkoušet buď v prodejně dodavatelské firmy a/nebo přímo ve vaší domácnosti; možnost vyzkoušení v domácnosti firmy nabízejí např. u invalidních vozíků.
DODAVATELÉ KOMPENZAČNÍCH POMŮCEK
Kód zdravotní pojišťovny, který má daná pomůcka (popř. příslušenství) přidělen, sdělí personál dodavatelské firmy, popř. jej lze najít buď v Číselníku VZP ČR, Číselníku Svazu zdravotních pojišťoven ČR, nebo na webových stránkách (internetovém katalogu) konkrétní firmy; kód je třeba znát pro účely předepsání pomůcky lékařem.
Předepsání pomůcky hrazené (zcela nebo částečně) zdravotní pojišťovnou
Pomůcky hrazené z veřejného zdravotního pojištění předepisuje lékař na tzv. Poukaz na léčebnou a ortopedickou pomůcku. Na jednu pomůcku (např. vozík) vám může být vypsáno i několik poukazů na jednotlivé části.
POUKAZ NA LÉČEBNOU A ORTOPEDICKOU POMŮCKU (PDF)
U některých specifických pomůcek (např. elektrický invalidní vozík) vyplňuje lékař i další speciální formuláře.
Některé pomůcky může předepsat praktický lékař, některé pouze lékař příslušné odbornosti (neurolog, ortoped, atd.); úhrada pomůcky zdravotní pojišťovnou je u některých pomůcek podmíněna také schválením revizního lékaře příslušné zdravotní pojišťovny.
Informaci o tom, který lékař může danou pomůcku předepsat (popř. zda je k přidělení třeba souhlas revizního lékaře ZP), naleznete v tabulkách v kapitole „Úhrada pomůcky zdravotní pojišťovnou“ nebo lze zjistit ze seznamů pomůcek (příloha zákona o veřejném zdravotním pojištění, číselníky zdravotních pojišťoven – viz výše); popř. se lze informovat u praktického lékaře nebo u dodavatelské firmy.
S vyplněným a schváleným poukazem (popř. s dalšími potřebnými formuláři) lze pak pomůcku vyzvednout u dodavatelské firmy, popř. se domluvit na doručení pomůcky do vašeho bydliště (může být zpoplatněno). U některých pomůcek (např. invalidní vozík, polohovací lůžko) se při jejich převzetí sepisuje i tzv. smlouva o zapůjčení pomůcky.
!!!POZOR!!! Pomůcky hrazené z veřejného zdravotního pojištění nelze předepsat v době hospitalizace ve zdravotnickém zařízení. Pomůcka předepsaná v době hospitalizace by byla uhrazena z rozpočtu zdravotnického zařízení a byla by přidělena tomuto zařízení, nikoli vám. S žádostí o předepsání pomůcky je tedy třeba vyčkat až po vašem propuštění do domácí péče.
Opakovaný výběr pomůcky
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, neurčuje životnost zdravotnického prostředku (pomůcky). Určuje však tzv. směrnou dobu užití (SDU), která se u různých prostředků liší; tento údaj obsahuje číselník zdravotní pojišťovny. SDU je doba, po které obecně lze žádat znovu o předepsání stejného prostředku. Po uplynutí SDU nevzniká automaticky nárok na nový zdravotnický prostředek, o tom rozhoduje jeho technický stav a také váš zdravotní stav.
V případě, že žádáte o nějakou pomůcku opakovaně, ale chcete si předchozí pomůcku nechat (nebo např. žádáte o elektrický vozík a chtěli byste si nechat dosud používaný mechanický vozík), je třeba požádat zdravotní pojišťovnu o vyřazení původní pomůcky; technický stav pomůcky zhodnotí servisní technik pojišťovny a poté může být pomůcka vyřazena z majetku pojišťovny a zůstává vám.
Je také třeba mít na paměti následující skutečnost: Distributoři a výrobci zdravotnických prostředků, od nichž máte původní pomůcku, nemají právo po vás žádat, abyste si další pomůcku vzali opět od nich! Máte právo zvolit si pomůcku a výrobce podle svého uvážení. Nenechte se ovlivnit tím, že vám firma nebude chtít starou pomůcku vyřadit. Není pravda ani to, že za vyřazení pomůcky platíte firmě poplatek. Na takové jednání upozorněte zdravotní pojišťovnu.
Postup v případě nesouhlasu s rozhodnutím o přidělení pomůcky
Pokud vám není požadovaná pomůcka přidělena (tzn. v případě, že s přidělením nesouhlasí revizní lékař ZP), lze prostřednictvím lékaře, který pomůcku předepsal, podat odvolání proti tomuto rozhodnutí. Odvolání se podává k rukám ředitele Odboru zdravotní péče regionální pobočky vaší zdravotní pojišťovny; lhůta na podání odvolání je 15 dnů ode dne oznámení o nepřidělení pomůcky.