V Poradně pro život s postižením se často setkáváme s dotazy klientů, kteří nepřiměřeně dlouhou dobu čekají na vyřízení žádosti o průkaz osoby se zdravotním postižením či o některý z příspěvků nebo invalidní důchod. V případě překročení standardních lhůt na vyřízení žádosti či odvolání, lze podat žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti úřadu , který žádost či odvolání vyřizuje. Žádost se podává k nadřízenému úřadu, který by měl zpravidla rozhodnout do 30 dnů od obdržení žádosti. Pokud z důvodu nečinnosti úřadu vznikla majetková nebo nemajetková újma, lze také žádat finanční odškodnění za průtahy úřadu.
Standardní lhůty na vyřízení žádosti – průkaz osoby se zdravotním postižením, invalidní důchod, příspěvek na péči, příspěvek na zvláštní pomůcku, příspěvek na mobilitu.
Standardní lhůty na vyřízení opravných prostředků – odvolání, námitka.
VZOR NÁVRHU NA OPATŘENÍ PROTI NEČINNOSTI ÚŘADU (doc)
VZOR ŽÁDOSTI O PŘIMĚŘENÉ ZADOSTIUČINĚNÍ ZA PRŮTAHY SPRÁVNÍHO ÚŘADU (doc)
Výše uvedený postup lze využít i v případě nečinnosti soudu.
VZOR STÍŽNOSTI NA PRŮTAHY V SOUDNÍM ŘÍZENÍ (doc)
VZOR NÁVRHU NA URČENÍ LHŮTY K PROVEDENÍ PROCESNÍHO ÚKONU SPRÁVNÍHO SOUDU (doc)
VZOR ŽÁDOSTI O PŘIMĚŘENÉ ZADOSTIUČINĚNÍ ZA PRŮTAHY V SOUDNÍM ŘÍZENÍ (doc)