Povinná školní docházka

Školní docházka je povinná po dobu 9 školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku. Základní vzdělávání v základní škole má 9 ročníků; člení se na první stupeň a druhý stupeň. První stupeň je tvořen 1.–5. ročníkem a druhý stupeň 6.–9. ročníkem.

Žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem se mohou vzdělávat v základní škole speciální, a to se souhlasem zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. Vzdělávání v základní škole speciální má 10 ročníků a člení se na první stupeň a druhý stupeň. První stupeň je tvořen 1.–6. ročníkem, druhý stupeň 7.–10. ročníkem.

Odklad povinné školní docházky

Pokud vaše dítě není ani v 6 letech tělesně nebo duševně připraveno na vstup do školy, můžete požádat o odložení začátku povinné školní docházky. Žádost je třeba podat písemně řediteli školy nejpozději do 31. 5. kalendářního roku, ve kterém má vaše dítě zahájit povinnou školní docházku. K žádosti je třeba přiložit doporučující posouzení příslušného školského poradenského zařízení (bližší informace o školských poradenských zařízeních naleznete v kapitole 7.5) a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.

Jiné druhy plnění povinné školní docházky

Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, umožňuje žákům se zdravotním postižením také jiné formy plnění povinné školní docházky než běžnou docházku do školy; § 40 školského zákona nabízí tyto možnosti.

a) individuální vzdělávání (bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole, např. doma)

b) vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením.

Individuální vzdělávání schvaluje ředitel školy, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, na základě žádosti zákonného zástupce žáka; individuálně se mohou vzdělávat pouze žáci prvního stupně základní školy (1.–5. ročník ZŠ). Individuálně vzdělávaný žák koná zkoušky z příslušného učiva za každé pololetí, a to ve škole, do které byl přijat k plnění povinné školní docházky. Výdaje spojené s individuálním vzděláváním hradí zákonný zástupce žáka. Výjimkou jsou učebnice a základní školní potřeby poskytované žákům prvního ročníku základní školy, speciální učebnice a speciální didaktické a kompenzační učební pomůcky a výdaje na činnost školy, do níž byl žák přijat k plnění povinné školní docházky.

Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením

Dítěti s hlubokým mentálním postižením stanovuje způsob vzdělávání příslušný krajský úřad na základě písemné žádosti zákonného zástupce. K žádosti je třeba přiložit doporučující posouzení odborného lékaře a školského poradenského zařízení. Způsob vzdělávání se stanovuje s přihlédnutím k duševním a fyzickým možnostem dítěte; krajský úřad zajistí odpovídající pomoc při vzdělávání dítěte, zejména pomoc pedagogickou a metodickou. V tomto případě dítě není žákem žádné školy.

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením v běžné škole

Pokud chcete, aby se vaše dítě vzdělávalo v běžné škole v místě bydliště, je třeba včas zjistit, zda bude zařazení vašeho dítěte do běžné školy možné a zda vámi vybraná škola má možnost zajistit podmínky pro vzdělávání vašeho dítěte (bezbariérový přístup, zajištění potřebného vybavení, možnost poskytnout potřebnou péči).

Doporučujeme nejdříve oslovit některé ze školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum; bližší informace o těchto zařízeních naleznete v kapitole Poradenství ve vzdělávání) a poté vedení vybrané školy a zkusit vyjednat přijatelné podmínky jak pro vaše dítě, tak pro školu. Kontakty jednotlivých škol lze získat v Rejstříku škol, který spravuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (http://rejskol.msmt.cz).

O zařazení dítěte se zdravotním postižením do běžné školy je třeba písemně požádat; žádost podává zákonný zástupce žáka a je nutno k ní doložit doporučení školského poradenského zařízení. O žádosti rozhoduje ředitel školy.

V případě, že s rozhodnutím ředitele školy nesouhlasíte, máte možnost podat odvolání proti jeho rozhodnutí. Lhůta na podání odvolání činí 15 kalendářních dnů, odvolání adresujete zřizovateli školy (většinou krajský úřad).

V případě potřeby může být vašemu dítěti stanoven individuální vzdělávací plán (bližší informace o tomto opatření naleznete v kapitole Individuální vzdělávací plán). Do třídy, ve které se vaše dítě vzdělává, může být také přidělen asistent pedagoga (bližší informace o asistenci při vzdělávání naleznete v kapitole „Pedagogická a osobní asistence ve vzdělávání“).

Možnosti po ukončení povinné školní docházky

Po ukončení povinné školní docházky může žák se zdravotním postižením dále pokračovat ve středním vzdělávání na běžné střední škole nebo učilišti nebo v některé ze speciálních škol, která poskytuje vzdělání ve vybraném oboru, popř. nastoupit do zaměstnání, pokud mu to zdravotní stav umožňuje.

Po ukončení středního vzdělání lze dále studovat na některé z vysokých či vyšších odborných škol dle oboru zájmu, popř. nastoupit do zaměstnání. Na některých vysokých školách v ČR fungují střediska pro pomoc hendikepovaným studentům (bližší informace o těchto střediscích naleznete v kapitole Poradenská zařízení při vysokých školách). Nicméně pokud student se zdravotním postižením splní podmínky přijímacího řízení a nevyžaduje žádný mimořádný přístup či speciální podmínky ze strany školy, může samozřejmě studovat i na VŠ či VOŠ, která toto středisko nemá.

Pokud si nevíte rady s výběrem vhodného oboru studia pro vaše dítě, doporučujeme obrátit se na některé ze školských poradenských zařízení (bližší informace o těchto zařízeních naleznete v kapitole „Poradenství ve vzdělávání“).